• Slovenčina
  • English
  • Memorandá prepoja školy a firmy a prinesú nové možnosti pre mladých

    Hneď v úvode školského roka boli podpísané dve nové memorandá so zástupcami poľnohospodárstva a potravinárstva. Tie nadväzujú na memorandum o spolupráci so stavebným sektorom, ktoré bolo podpísané dňa 28.8.2025.

    Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) týmito krokmi posilňuje spoluprácu medzi strednými odbornými školami, zamestnávateľmi a profesijnými združeniami v troch dôležitých odvetviach slovenskej ekonomiky. Všetky tieto sektory čelia nedostatku mladých kvalifikovaných ľudí, no zároveň ponúkajú veľký priestor pre modernizáciu a inovácie. Dohody sú platné do konca roka 2028 a ich hlavným cieľom je priniesť nové prístupy do vzdelávania a priblížiť ho k reálnym potrebám trhu práce.

    Kto je do spolupráce zapojený?

    Stavebníctvo: Zväz stavebných podnikateľov Slovenska, Republiková únia zamestnávateľov, Slovenská živnostenská komora a tri školy – SOŠ technológií a remesiel v Bratislave, SOŠ remesiel v Považskej Bystrici a SOŠ technická v Košiciach.

    Poľnohospodárstvo: spoločnosť AGROMAČAJ a.s., Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, Slovenská živnostenská komora a SOŠ technická v Galante.

    Potravinárstvo: firma PENAM SLOVAKIA, a.s., spolu s rovnakými partnermi z komory a živnostenskej komory a Stredná odborná škola potravinárska v Nitre.

    Osobitný dôraz na agromechatroniku

    ŠIOV sa zameral aj na podporu nového odboru agromechatronik, ktorý pripravuje odborníkov na modernú poľnohospodársku techniku – profesiu, po ktorej je dnes veľký dopyt. Na tento účel vzniklo ďalšie memorandum s AGRION-om (združením dodávateľov poľnohospodárskej techniky), Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou a štyrmi školami: SOŠ technická Galanta, SOŠ Pruské, SOŠ technická a agropotravinárska Rimavská Sobota a SOŠ agrotechnická v Moldave nad Bodvou (spolu s Gymnáziom Štefana Moysesa).

    Prečo je to dôležité?

    Riaditeľ ŠIOV Branislav Hadár zdôrazňuje, že rozvoj žiadneho sektora nie je možný bez kvalitného odborného školstva, úzko prepojeného s praxou. Podpisy memoránd sú preto jasným signálom odhodlania škôl, zamestnávateľov a profesijných organizácií budovať odborné vzdelávanie založené na reálnych skúsenostiach.

    Memorandá prinesú modernizáciu školských programov, väčšie zapojenie žiakov do praxe, zvýšenie atraktivity kľúčových odvetví pre mladých ľudí a pevnejšie väzby medzi školami a zamestnávateľmi.